Opublikowano:

Dlaczego mięso jest niezbędne w diecie?

Jedni są przekonani, że dieta bez mięsa jest najzdrowszym sposobem jedzenia, inni – że mięso w diecie musi być podstawą. Jak jest naprawdę? Kłótnia o to, czy mięso w naszej diecie jest potrzebne trwa od dawna. Kłócą się dietetycy, kłócą się kucharze, a nawet kłócą się… ekolodzy.

Zalety jedzenia mięsa

Nie da się ukryć, że Polska kotletem stoi – mięso jest obecne w każdym domu, na każdej rodzinnej imprezie. Jemy go dużo, jemy go często, jemy je na różne sposoby przyrządzane i zwyczajnie jeść je lubimy. Sporo spośród obecnie panujących diet niestety wyklucza mięso z diety uznając je za mało wartościowe składniki. Wykluczenie jednak ze swojej codziennej diety mięsa w ogóle to jednak nie najlepsza decyzja. Mięso niezaprzeczalnie warto uznać w swoim jadłospisie, ale – nie każde. Jeśli znajdujemy się w komfortowej sytuacji warto pomyśleć o tym, jakie mięso wybieramy – zdrowiej jest postawić na mięso białe, czyli kurczaka, indyka, cielęcinę, a zrezygnować z wołowiny i wieprzowiny. Czerwone mięso jedzone w nadmiarze może przyczynić się do zawału serca czy cukrzycy. Mimo wszystko jedzenie mięsa ma jednak więcej zalet niż wad. Po pierwsze jest świetnym, naturalnym i stosunkowo łatwo przyswajalną porcją białka. Po drugie mięso jest świetnym produktem, który pozwala nam uzupełnić brakujące składniki mineralne – kapitalnie pokrywa zapotrzebowanie naszego organizmu w żelazo!. Po trzecie – jedzenie mięsa zapobiega nudzie i monotonii w naszej kuchni – mamy przecież różne rodzaje mięsa, które wedle upodobania możemy przygotować na kilkadziesiąt sposobów: ugotować, upiec, zgrillować, uwędzić, zmielić, udusić…

Mięso w diecie jest świetnym źródłem białka, które jest potrzebne naszemu organizmowi w codziennym funkcjonowaniu – nie ulega to wątpliwości. W przeciwieństwie do białka pochodzenia roślinnego, białko pochodzące z mięsa zawiera w sobie dosłownie wszystkie niezbędne aminokwasy w najbardziej optymalnych dla naszego organizmu ilościach. Takie białko, które znajduje się w mięsie jest także zwyczajnie dużo lepiej przyswajalne niż białko pochodzenia roślinnego. Warto zapamiętać, że nasz organizm według badań naukowych i obserwacji człowieka, potrzebuje optymalnie 1 gram białka na każdy jeden kilogram wagi ciała – oznacza to, że średni posiłek składający się z porcji mięsa spożywany codziennie jest w stanie zaspokoić nasze zapotrzebowanie na białko.

Czy jeść mięso?

Mięso w diecie to temat sporny, jednak zanim zdecydujemy się przejść na dietę, która zakłada rezygnację z mięsa warto się zastanowić czy faktycznie warto. Oczywiście, rację mają ci, którzy twierdzą, że coraz częściej słyszy się, że kolejna partia mięsa została skażona, że kolejne hodowle nakryto na faszerowaniu mięsa antybiotykami i hormonami wzrostu. O dobre mięso dzisiaj trudno, to dostępne bez problemu w większych sklepach spożywczych nie do końca budzi nasze zaufanie. Jeśli jednak znajdziemy zaufane źródło z którego będziemy kupować mięso – czynimy sobie największą dobroć. Mięso w diecie jest zalecane wszystkim tym, którzy borykają się z anemią i niedoborem żelaza, a odpowiednia jego ilość jest również polecana w diecie małego dziecka. Mięso w diecie jest nie tylko źródłem dobrych minerałów, ale przede wszystkim łatwo przyswajalnego żelaza hemowego, które odpowiada w naszym organizmie za kluczowe czynności serca i mózgu. Mięso w diecie, w naszym przekonaniu jest niezbędne – jednak decyzja zawsze należy do Ciebie.